08.03.2023 11:30
Захист прав споживачів фінансових послуг
Згідно Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», споживач фінансових послуг - фізична особа, яка отримує або має намір отримати фінансову послугу для задоволення особистих потреб, не пов’язаних із підприємницькою, незалежною професійною діяльністю.
Захист прав споживачів фінансових послуг ґрунтується на таких принципах:
1) забезпечення відповідального ставлення до всіх категорій споживачів фінансових послуг, у тому числі при врегулюванні простроченої заборгованості (дотримання вимог щодо етичної поведінки);
2) забезпечення своєчасного надання повної, точної та достовірної інформації про фінансові послуги, суб’єктів господарювання, які надають фінансові послуги, та про їх фінансовий стан;
3) сприяння просвітницькій роботі з метою забезпечення обізнаності споживачів фінансових послуг, отримання ними навичок, знань та впевненості щодо розуміння ризиків, відповідальності та можливостей, пов’язаних із користуванням фінансовими послугами;
4) забезпечення відповідальної ділової поведінки осіб, які надають фінансові послуги, та їх уповноважених представників (осіб, що надають посередницькі послуги на ринках фінансових послуг);
5) забезпечення захисту коштів та інших активів споживачів фінансових послуг від шахрайства та зловживань;
6) забезпечення захисту персональних даних споживачів фінансових послуг;
7) створення і впровадження механізму досудового вирішення спорів щодо надання фінансових послуг.
Фінансовими вважаються такі послуги:
- торгівля валютними цінностями;
- залучення фінансових активів із зобов'язанням щодо наступного їх повернення;
- надання коштів у позику, в тому числі і на умовах фінансового кредиту;
- діяльність у системі накопичувального пенсійного забезпечення;
- банківські та інші фінансові послуги, що надаються відповідно до Закону України "Про банки і банківську діяльність".
Національний банк України має повноваження на захист прав споживачів фінансових послуг і регулює поведінку банків та небанківських фінансових установ щодо їхніх клієнтів. Cпеціальний підрозділ, який цим опікується, – Управління захисту прав споживачів фінансових послуг.
Прикладами порушення прав споживачів фінансовими органами є:
– банк включає обов’язкову страховку певної страхової компанії до пакета послуг під час отримання кредиту, навіть, якщо клієнт бажає застрахуватися в іншій компанії;
– установа відмовляється видати зарплатну чи пенсійну картку без кредитної;
– банк без попередження підвищує тариф за користування карткою;
– банк автоматично продовжує строк депозиту без згоди клієнта;
– установа рекламує кредит під 0%, проте реальна ставка є значно більшою;
-звернення до споживача з вимогою сплатити кредит іншої особи. Споживач при цьому не є поручителем, спадкоємцем чи представником боржника тощо.
ВАШІ ДІЇ для запобігання порушення прав споживачів фінансових послуг
- З’ясувати усі умови отримання фінансової послуги (наприклад, повні витрати за отримання кредиту, повну процентну ставку, усі додаткові платежі та комісії, штрафи за прострочення платежу, графік погашення кредиту тощо.)
- Уважно прочитати договір, детально вивчити окремі деталі, особливо умови, якщо вони Вам не зрозумілі повною мірою. Перш ніж підписати документи Ви маєте бути впевнені у подальшому виконанні умов та дотриманні зобов’язань передбачених фінансовою установою.
У разі необхідності звернутися за роз’ясненням безпосередньо до фінансової установи, зателефонувати на “гарячу лінію”, порадитися з юристами з приводу умов отримання фінансової послуги.
У разі, якщо ваші права все ж таки були порушені, радимо вам:
Надіслати письмову скаргу на адресу керівництва фінансової установи. У випадку відсутності відповіді слід звернутися до Національного банку України наступними шляхами:
- за допомогою заповнення спеціальної – онлайн-форми на офіційному веб-сайті https://bank.gov.ua
- відправлення електронного звернення на електронну пошту nbu@bank.gov.ua
- зателефонувати до контакт-центру Нацбанку за телефоном 0 800 505 240
- звернутися із скаргою в управління прав споживачів за місцем проживання.
Важливо У зверненні необхідно описати суть вашого питання, вказати установу, якої стосується звернення, прізвище, своє ім’я та по батькові, місце проживання (місце перебування), номер контактного телефону та електронну пошту. Інформації має бути достатньо для обґрунтованого рішення НБУ.
Національний банк України, Управління захисту прав споживачів зобов’язані розглянути Ваше звернення та протягом 30 календарних днів та надати відповідь.
Національний банк не розглядає анонімні зверненням без імені автора та зазначення місця його проживання.
Будь-які рішення, дії чи бездіяльність фінансових установ може бути також оскаржені в судовому порядку.
Ст. 411 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» передбачає, у яких випадках настає відповідальність за порушення прав споживачів та накладення штрафних санкцій на фінансову установу, яка порушила Ваше право.
Консультувала провідний юрист Дубівського бюро правової допомоги Хустського МЦ з надання БВПД Михалчич-Кравченко Іванна Віталіївна